Slappna av efter träningen

Tjenare bloggen! Idag kommer lite tips för er som håller på med idrott, jag tänkte nämna en del olika varianter på hur man enkelt kommer till ro efter ett pass. Det kommer vara allt från massage till att bada. Förs och främst så finns det en sak man alltid ska göra så fort träningspasset är avslutat, stretching. Efter att musklerna har fått arbeta en längre tid så stelnar dem och drar ihop sig. Får de inte stretchas ut så ökar risken för ett bakslag vid nästa träningspass och då kommer skadorna fram. Det tar inte mer än tio minuter att stretcha efter ett pass och det är tio minuter som verkligen gör nytta för kroppen. Men för att komma ner i varv efter träningen så finns det några klara favoriter hos mig som jag tycker fungerar väldigt bra. Massage är något som ger kroppen en stund där den får återhämta sig och blir avslappnad igen. Det är extra skönt efter ett riktigt intensivt träningspass där man har arbetat stenhårt med maxpuls, då har man oftast lite svårt att komma i ro efter det och jag kan verkligen rekommendera er som brukar träna väldigt hårt att nyttja en massage. Ett bad är ett annat alternativ för att komma i ro, här krävs det dock att man har ett badkar hemma men har man inte det så fungerar också en dusch väldigt bra. Jag brukar faktiskt variera mig lite och ibland ta ett riktigt kallt bad, det låter kanske inte så lockande men det är väldigt bra för musklerna och lederna efter ett pass. Slutligen så kommer jag rekommendera något som egentligen inte kräver någonting, en promenad. Det ska inte vara i något vidare högt tempo och det behöver inte vara speciellt länge, jag brukar bara gå runt i kvarteret i Mölndal. Men att bara få komma ut i naturen en stund fungerar alldeles utmärkt oavsett om man har tränat eller bara tagit det lugnt. Så, det var nog alla tips för den här gången.